I Innlandet er det få elbiler
Bilde av Peter Fazekas fra Pexels
Vi er også fylket med flest personbiler som kjører på bensin per 1000 innbyggere og har høyest snittalder på våre personbiler med 14,3 år.
Like mange kjøretøy som folk i Innlandet
Innlandet har nesten like mange registrerte kjøretøy (375 026) som innbyggere (377 556).
De fleste kjøretøy i fylket er personbiler (nesten 233 000). Vi har også svært mange traktorer i Innlandet – over 51 000. Vi var fylket med flest traktorer i 2024.
Nesten halvparten av personbilene kjører på diesel:
- 48 % er dieselbiler
- 29 % er bensinbiler
- 14 % er elbiler
- 10 % har hybrid drivstoff
Store klimagassutslipp fra veitrafikken
Veitrafikk står for 37 % av våre klimagassutslipp i Innlandet. Utslippene fra tunge kjøretøy er absolutt størst, og utgjør en fjerdedel av de totale klimagassutslippene våre.
Utslippene fra personbiler er blitt redusert på grunn av innfasing av elektriske biler. I 2018 var 2 % av personbilene elbiler, mens de i dag utgjør 14 %.
Selv om andelen av elbiler er økende, er den fortsatt lav. Innlandet har nest lavest andel elbiler blant fylkene. Det er kun Finnmark som har færre elbiler enn Innlandet.
Færre elbiler i distriktene
Andelen personbiler på el per 1000 innbyggere er høyest i kommunene Hamar, Gran og Stange. Den er lavest i Engerdal, Rendalen og Stor-Elvdal kommune.
Det har over tid vært en raskere økning i andelen elbiler i byområder sammenlignet med mer landlige områder. Leasede biler brukt i distriktene kan dog være registrert i større byer slik at andelen i realiteten er noe jevnere (Kilde: SSB).
Men vi ser også at der det siste året har vært stor økning i antall registrerte elbiler i mange av våre distriktskommuner. Engerdal hadde en økning på over 50 % i antall registrerte personbiler på el fra 2023 til 2024. Ladeinfrastruktur i distriktene kan ha betydning for veksten i elbiler.
Innlandet er det mest spredtbygde fylke, hvor cirka 40 % av befolkningen bor utenfor byer og tettsteder. Det kan gjøre det mer krevende å få opp andelen av elbiler i bilparken. Samtidig er det også enda viktigere, siden vi har store utslipp fra veitrafikken.
Mål om biler med null- og lavutslipp
Regjeringen har en ambisjon om å halvere utslippene av klimagasser fra transportsektoren innen 2030 sammenlignet med 2005. For å nå målet, må vi over til transportmidler med null- og lavutslipp.
Regjeringen Solberg fastsatte i Nasjonal Transportplan 2018-2029 at alle nye personbiler og lette varebiler som selges i Norge skal være nullutslippskjøretøy (elbiler og hydrogenbiler) fra 2025.
En stor del av utslippene i Innlandet kommer fra gjennomfartstrafikk, slik at det ikke kun er bilparken i Innlandet, som har betydning for utslippene.
Eldre bilpark i Innlandet
Innlandet har Norges eldste snittalder på personbilene. Det kan ha konsekvenser for trafikksikkerheten. Studier har undersøkt sammenhengen mellom skaderisikoen og bilens modellår. De viser at risikoen for å bli drept eller hardt skadd er mindre i nyere biler.
Å forny bilparken kan derfor bidra til større trafikksikkerhet.
Finn tall for bilparken på Innlandsstatistikk
Du finner flere tall for bilparken på Innlandsstatistikk. Og husk også å besøke våre sider med tall for klimagassutslipp og trafikkulykker:
Bilparken
Klima
Trafikkulykker
Kilder for nyhetssaken: