Nedgang i klimagassutslippene

Klimagassutslippene i Innlandet gikk ned med 4,1 % fra 2022 til 2023. Jordbruk og veitrafikk står for de største utslippene.

Kart som illustrerer hvilke kommuner i Innlandet som hadde høyest og lavest utslipp av klimagasser i 2023 (CO2-ekvivalenter). - Klikk for stort bildeKart som illustrerer hvilke kommuner i Innlandet som hadde høyest og lavest utslipp av klimagasser i 2023 (CO2-ekvivalenter). Innlandsstatistikk.no

I 2023 tilsvarte klimagassutslippene i Innlandet 2 174 831 tonn CO2-ekvivalenter. Det gir en nedgang på 4,1 % (93 027 tonn) sammenlignet med utslippene i 2022. 

For resten av landet gikk klimagassutslippene ned med 4,5 %. 

Innlandet har en litt mindre prosentvis nedgang enn resten av landet og det kan være flere grunner til dette: Det kan skyldes at Innlandet har en lavere andel elbiler og høyere andel dieselbiler enn resten av landet, når det gjelder personbiler for egen transport. Det kan også skyldes høy aktivitet innenfor utbygging av vei og bane i fylket som har bidratt til mer utslipp fra anleggsmaskiner. Se mer om motorkjøretøy i Innlandet etter drivstoff i Innlandsstatistikk.

Nedgang i alle Innlandskommuner

Nesten alle kommuner i Innlandet hadde nedgang i klimagassutslipp i 2023 sammenlignet med 2022. Nedgangen varierte fra (-) 15 % i Lesja til (-) 0,7 % i Alvdal kommune.

Topp 5 kommuner med størst prosentvis nedgang i utslipp ( 2023- 2022):

  • Lesja: - 15 %
  • Våler: -8,3 %
  • Åmot: - 7,9 %
  • Gjøvik: -7,6 %
  • Søndre Land: -7,0 %

Topp 5 kommuner med størst nedgang i utslipp i absolutte tall (2023-2022):

  • Gjøvik: -11 177,7 tonn
  • Lesja. -10 112, 2 tonn
  • Ringsaker -9 171,5 tonn
  • Stange: - 5 398,3 tonn
  • Østre Toten: -4 916,1 tonn

Målet er 55 % reduksjon innen 2030

Sammenlignet med 2018 har utslippet i Innlandet gått ned med 10,8 %. Målet for Innlandet er å oppnå reduksjon i klimagassutslipp på 55 % innen 2030. 

Det er en lang vei fram til dette målet, men det jobbes godt på mange områder for å redusere klimagassutslippene.

Utslipp fra jordbruk, veitrafikk og “annen mobil forbrenning” er på topp

Utslippene i Innlandet kommer hovedsakelig fra 

  • jordbruk: 41 % av de totale utslippene: 891 430,7 tonn
  • veitrafikk: 37 % av de totale utslippene: 805 485,5 tonn
  • ‘Annen mobil forbrenning’ står for omtrent 10 % av de totale utslippene, tilsvarende 218 509,4 tonn.

Figur 1: Klimagassutslippene i Innlandet i 2023, etter sektor:

 

Sektorer med størst nedgang

De største reduksjonene i utslippene fra 2022 til 2023 ble observert innenfor sektor:  

  • annen mobil forbrenning: -12,4 % (30 817,1 tonn)
  • industri, olje og gass: -9,6 % (3 771,9 tonn)
  • veitrafikk: -4,1 % (34 865,2 tonn)
  • jordbruk: -3,6 % (32 951 tonn)

Utslipp per regioner

I 2023 hadde alle regionene i Innlandet en nedgang i utslipp sammenlignet med 2022. Utslippstallene varierte fra -6,1 % i Gjøvik-regionen & Nord-Gudbrandsdal til -1,4 % i Lillehammer-regionen.

Figur 2: Endring i utslipp (2023-2022) etter innlandsregioner:


Se mer om klimagassutslippene i norske fylker, Innlandet og Innlandskommuner på Innlandsstatistikk ( Geografiske klimagassutslipp)
* Miljødirektoratet gjennomførte noen rettelser av utslippstallene den 23. januar 2025. Dette kan føre til små endringer i den siste versjonen av nyhetssaken.