Klimagassutslipp fra vegtrafikken
Veitrafikk står for 37 % av våre klimagassutslipp i Innlandet. Utslippene fra tunge kjøretøy er absolutt størst, og utgjør en fjerdedel av de totale klimagassutslippene våre.
Regjeringen har en ambisjon om å halvere utslippene av klimagasser fra transportsektoren innen 2030 sammenlignet med 2005. For å nå målet, må vi over til transportmidler med null- og lavutslipp.
Det er stor gjennomfartstrafikk i Innlandet. Hovedforbindelsene mellom nord og sør, og øst og vest går gjennom fylket. Innlandet får derfor større utslipp fra vegtrafikken enn det bilparken i fylket isolert sett representerer.
Personbil er i stor grad det foretrukne og eneste mulige transportmiddelet for mange. Innlandet er landets mest spredtbygde fylke. Cirka 40 % av befolkningen bor utenfor byer og tettsteder.
Det sees en raskere økning i andelen elbiler i byområder sammenlignet med mer landlige områder. Leasede biler brukt i distriktene kan dog være registrert i større byer slik at andelen i realiteten er noe jevnere (Kilde: SSB).
Transportmiddel og drivstoff
Vi har per 2024 omlag 233 000 personbiler i Innlandet og nesten halvparten kjører på diesel:
- 48 % er dieselbiler
- 29 % er bensinbiler
- 14 % er elbiler
- 10 % har hybrid drivstoff
Vi er fylket med flest personbiler som kjører på bensin per 1 000 innbyggere.
Andelen dieselbiler i Innlandet er høyere enn landet for øvrig, og andelen elbiler er mindre.
Utslippene fra personbiler er blitt redusert på grunn av innfasing av elektriske biler. I 2018 var 2 % av personbilene i fylket elbiler, mens de i 2024 utgjør 14 %.
Likevel har vi sammen med Finnmark færrest elbiler (personbiler) per 1 000 innbyggere. I Norge er andelen elbiler på 27 %. I 2024 ble det for første gang registret flere elbiler enn bensinbiler i Norge.