Bilparken

Bilparken i Innlandet består primært av kjøretøy som går på bensin og diesel. Andelen elbil er stigende, men den er fortsatt blant de laveste i Norge. 
 

Klimagassutslipp fra vegtrafikken

Veitrafikk står for 37 % av våre klimagassutslipp i Innlandet. Utslippene fra tunge kjøretøy er absolutt størst, og utgjør en fjerdedel av de totale klimagassutslippene våre. 

Regjeringen har en ambisjon om å halvere utslippene av klimagasser fra transportsektoren innen 2030 sammenlignet med 2005. For å nå målet, må vi over til transportmidler med null- og lavutslipp.

Det er stor gjennomfartstrafikk i Innlandet. Hovedforbindelsene mellom nord og sør, og øst og vest går gjennom fylket. Innlandet får derfor større utslipp fra vegtrafikken enn det bilparken i fylket isolert sett representerer.

Personbil er i stor grad det foretrukne og eneste mulige transportmiddelet for mange.  Innlandet er landets mest spredtbygde fylke. Cirka 40 % av befolkningen bor utenfor byer og tettsteder.

Det sees en raskere økning i andelen elbiler i byområder sammenlignet med mer landlige områder. Leasede biler brukt i distriktene kan dog være registrert i større byer slik at andelen i realiteten er noe jevnere (Kilde: SSB).

Transportmiddel og drivstoff

Vi har per 2024 omlag 233 000 personbiler i Innlandet og nesten halvparten kjører på diesel:

  • 48 % er dieselbiler
  • 29 % er bensinbiler
  • 14 % er elbiler
  • 10 % har hybrid drivstoff

Vi er fylket med flest personbiler som kjører på bensin per 1 000 innbyggere. 

Andelen dieselbiler i Innlandet er høyere enn landet for øvrig, og andelen elbiler er mindre.

Utslippene fra personbiler er blitt redusert på grunn av innfasing av elektriske biler. I 2018 var 2 % av personbilene i fylket elbiler, mens de i 2024 utgjør 14 %. 

Likevel har vi sammen med Finnmark færrest elbiler (personbiler) per 1 000 innbyggere. I Norge er andelen elbiler på 27 %. I 2024 ble det for første gang registret flere elbiler enn bensinbiler i Norge.

Tall for din kommune eller region

I denne rapporten finner du tall for Innlandet fylke samlet, per region og for den enkelte kommune. I tillegg kan du se antall registrerte motorkjøretøy per 1 000 innbygger også i andre fylker.

Statistikken som fremgår av denne rapporten, viser oversikt over bilparken i Innlandet etter kjøretøytype og drivstoff. Den viser antall registrerte kjøretøy per 31. desember, og tallene publiseres om lag 13 uker ut i det påfølgende året.

 

Elbiler og ladepunkter

Rapporten viser tall fra kommunene i Innlandet. Den viser antall elbiler, antall elbiler per ladepunkt og antall offentlige ladepunkter (også beregnet per 1 000 innbyggere).

Offentlige ladepunkt er fra elbilforeningen. Her vises antall ladepunkt det aktuelle året, samt effekten på ladepunktene.

  • Normallading = 3,6–43 kW
  • Hurtiglading = 50–200 kW
  • Lynlading = >350 kW

Flest offentlige ladepunkter per elbil

Innlandet er spredtbygd, har et omfattende vegnett, men en forholdsvis lav andel elbiler. Se også rapporten «Bilparken i Innlandet».

Tall fra SSB, tabell 13227, viser at på landsbasis har Innlandet færrest antall elbil per ladepunkt – eller motsatt; flest offentlige ladepunkter per elbil.

Elbiler og ladbare hybrider trenger en infrastruktur for lading. Innlandet har stor gjennomfartstrafikk og antallet elbiler internt i fylket er økende. Det er viktig å fortsette utbyggingen av ladepunkter.

Rapporten under viser at andelen elbiler i kommunalt eierskap er økende, men det er store forskjeller i kommunene.