Innlandet er et transittfylke, og de viktigste transportkorridorene nord-sør og øst-vest i Norge, går gjennom fylket.
Fylkestinget har blant annet gitt innspill til prioriteringer til Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP), og ønsker at alle prioriterte prosjekter skal vurderes i et klimaperspektiv.
For å nå målet om å halvere transportutslippene fra 1990-nivå i Norge innen 2030, er det viktig å raskt få etablert tilstrekkelig infrastruktur, energistasjoner og ladepunkter for alternative teknologier og drivstoffer.
Det er særlig viktig å få dette på plass for tunge kjøretøy, siden disse står for halvparten av transportutslippene i Innlandet. I tillegg vil det være viktig å øke overføringen av godstransport fra veg til jernbane.
Nasjonal transportplan 2022-2033
Drift og vedlikehold av fylkesveger
Handlingsprogram for fylkesveger 2022-2025 skal vedtas høsten 2021. Klima- og miljøtiltak skal tas inn i handlingsprogrammet.
Eksempler på mulige klimatiltak er å benytte lavtemperaturasfalt (som både gir lavere klimagassutslipp og lavere miljøpåvirkning), øke andelen elektriske inspeksjonsbiler, øke andelen biodrivstoff på brøytebiler og å redusere transport til registrering ved å installere registreringskameraer på busser som går i ordinær rute.
Prioritere gående, syklende og kollektivtransport
Fylkestinget ønsker å prioritere transportformene gange, sykkel og kollektivtransport der dette vil gi positive klimaeffekter, og der dette er et reelt alternativ til andre transportformer.
Målsetningen finnes blant annet i Areal- og transportstrategi for Mjøsbyen (2020). Tilsvarende målsetninger vil bli innarbeidet i det kommende handlingsprogrammet for fylkesveger og i mobilitetsstrategien for Innlandet, som begge skal vedtas høsten 2021.
Mjøsbyen
Øke kollektivtransportens klimabidrag
Innlandstrafikk har ansvaret for kollektivtransporten i Innlandet, og har som mål å øke antallet kollektivreiser gjennom å tilby et moderne, klimavennlig og pålitelig kollektivtilbud.
Første halvår 2020 var andelen fossilfritt drivstoff (avansert biodiesel) på bussene 86 %. Fra sommeren 2020 er alle bybussene i Hamar elektriske, noe som vil gjøre mer enn 1 165 000 årlige bussreiser i Innlandet utslippsfrie.
I 2019 ble det foretatt over 6,2 millioner kollektivreiser i Innlandet (ikke medregnet skoleskyss-reiser). Dersom alle disse reisene hadde erstattet én reise med privatbil, ville reduksjonen i klimagassutslipp tilsvart 12 500 tonn CO₂-ekvivalenter.
Styrke jernbanens konkurransekraft
Utbygging av Intercity vil ha stor regional betydning for effektiv og miljømessig persontransport. I innspillet til kommende Nasjonal Transportplan (NTP) ber fylkestinget om at utbyggingen av dobbeltspor på Intercity-strekningen på Dovrebanen må følge tidsplanen til Hamar innen 2026 og til Lillehammer innen 2034.
I tillegg prioriteres ulike tiltak for å øke kapasiteten både for person- og godstransport på Kongsvingerbanen, Rørosbanen, Solørbanen og Gjøvikbanen.
Godspakke Innlandet er en helhetlig pakke med tiltak for jernbanenettet i Innlandet. Målet er å styrke jernbanens konkurransekraft for godstransport.
Godspakke Innlandet
Støtte til etablering av ladeinfrastruktur
Innlandet fylkeskommune ønsker å framskynde overgangen til lav- og nullutslippsbiler ved å støtte etableringen av ladestasjoner for el- og hybridbiler.
Fylkeskommunen har en tilskuddsordning for ladestasjoner hvor alle som disponerer parkeringsplasser som er tilgjengelige for offentligheten har anledning til å søke. Tilskuddsordningen gir støtte på inntil 30 000 kroner per ladestasjon.
Elektrifisering av ferjene
Randsfjordferja elektrifiseres
Randsfjordferja er Norges eneste innlandsferje i helårsdrift. I 2021 elektrifiseres ferjesambandet. I tillegg til å redusere klimagassutslipp, vil bil- og passasjerkapasiteten økes, og den nye ferja vil bli bedre tilrettelagt for gående og syklende.
Navnet på den nye ferja er «Randsfjordferja Elrond», «El» fordi den er elektrisk og «Rond» etter det gamle navnet på Randsfjorden.
Les mer om Randsfjordferja her
Utslippsfritt hurtigbåtsamband Hamar-Gjøvik
Fylkestinget i Innlandet har bedt om utredning av et utslippsfritt hurtigbåtsamband Hamar-Gjøvik. Det har blant annet blitt satt som rammebetingelse at båtsambandet skal være utslippsfritt og at reisetiden mellom sentrumssonene i Gjøvik og Hamar skal være kortere enn 35 minutter.